You can call me Jessica.

Buy the ticket, take the ride.

Zo. Dan dit ik alweer in Londen. Het was mama die mij er vandaag op wees dat ik al 2 weken niet had geschreven & ik dit dus echt wel even weer moest doen. Dus hier dan weer wat verhaaltjes van Tjitske op avontuur.

Berlijn. Als ik hier aan denk voelt het als zoo lang geleden en kan dus ook niet echt precies vertellen wat ik heb gedaan (oeps). Maar ik heb veel street art tours bekeken, dit was ook het gene waar ik het meest naar uit keek. Het was alleen nog 389 x mooier en leuker dan ik in eerste instantie had verwacht. Ook bezochten we een cool modern kunst huis waar ik helemaal verliefd op werd. Jake de reisleider vertelde uren lang over de geschiedenis van Berlijn en hoe Berlijn zich tot op vandaag de dag nog altijd ontwikkelt. Jake kwam uit Engeland, 50 jaar, street artist & speelt in een band. Hij verhuisde naar Berlijn omdat het een hart van cultuur & kunst is, en geeft sindsdien ook tours door het alternatieve deel van Berlijn. Waarom vertel ik over Jack? Jake was cool en heeft mijn ogen open laten openen voor het prachtige Berlijn. (als je naar Berlijn gaat zeker zijn tours volgen!!)

Afgezien van 3 streetart/ the real Berlin - tours heb ik ook nog wel een beetje naar andere dingen gekeken in Berlijn. Zo heb ik 5 minuten voor Checkpoint Charly gestaan, ben ik meerdere keren langs Brandenburger Tor gelopen, heb ik een uurtje foto's gemaakt bij het Holocaust monument & heb ik 2 x de east side galery uitgelopen. Dus dat was kort maar krachtig. Aangezien ik al eens een keer in Berlijn ben geweest & toen alle geschiedenis dingen had bekenen/ info gelezen vond ik dat nu een beetje overbodig. Ook was ik grotendeels mijn intresse in de geschiedenis/ tweede werled oorlog verloren (tijdelijk) aangezien ik me er al zoveel mee bezig had gehouden in Polen...

Dus ik was toe aan een beetje afwisseling, vandaar vond ik de street art tours super - maar die beginnen na 3 dagen ook wel te vervelen haha. Dus wat doe je dan op een zondag in Berlijn? Naar de rommelmarkt! Jaa en dat was ook weer super leuk, uren langs alle kraampjes & food trucks gelopen en een heerlijke dag gehad + nog wat leuks gekocht voor mezelf. De laatste dag in Berlijn wist ik even echt niet meer wat te doen. Meer geschiedenis kon ik niet aan, winkelen deed ik al op de rommelmarkt, musea was niet leuk.. dus toen ik ging ik spontaan naar de dierentuin. Het was super koud + geen 'dierentuin' seizoen waardoor er maar weinig te zien was. Liepen in totaal maar 7 mensen rond ofzo haha, dus dat was een tegenvaller. De rest van de dag dan maar uitgerust in het huis waar ik sliep (couchsurfen).

Woensdag 16 maart vloog ik naar Schotland, ik was net klaar met het bijwerken van mijn reisdagboek toen we alweer gingen landen - ging wel heel erg snel. Nou toen van glasgow naar Inverness met de trein gegaan dezelfde dag & daar ook geslapen. Ik had nog niet echt plannen voor schotland maar wou gewoon graag de natuur zien daar... blijkbaar was ik niet op een goed moment. Tours gingen bijna nooit door aangezien er te weinig aanmeldingen waren.. boten naar de eilanden waren niet in dienst... bussen gingen maar 1 x op een dag... Het was praktisch onmogenlijk om ook maar iets te doen. Op een wonderbaarlijke manier ben ik toch bij Loch Ness aangekomen, gewoon een groot meer zal je zeggen & dat is het ook. Toch was het heel mooi om te zien + het kasteel wat er aan ligt, het was echt zoo mooi weer (kan je wel zien op de foto's). Ook iets grappigs wat wel bijzonder was is de 'mist' in schotland? Geen idee hoe, misschien omdat het tussen de bergen blijft hangen ofzo? Maar als je ergens bent kan het binnen 2 minten ontzettend mistig worden.. terwijl als je een paar minutjes weg rijd dan de lucht hemels blauw is? Of andersom. Heb 2 grappige foto's van de kerk in het stadje waar je dit heel goed kan zien.

Tweede dag in Schotland ben ik maar weer naar de grote stad gegaan want anders wist ik echt niet wat ik moest doen.. ik ging naar Edinburg. Edinburg was echt een leuk en typisch stadje, hier heb ik een middag rondgekeken maar ook toen had ik het alweer gezien. Het klinkt misschien raar maar ik heb een beetje genoeg van steeds hetzelde, jaa alle stadjes en kerkjes zijn mooi maar ik heb er al 56 gezien de afgelopen maand... Dan beginnen dingen te vervelen- daarom keek ik ook uit naar de schotse highlands en de natuur.. helaas helaas. Dat was dan ook de reden dat ik een paar dagen eerder naar Londen vertrok. Want Londen is altijd een goed idee toch?

Eerste dag in Londen ben ik op de trein naar Brighton gestapt en dit was zooooooo leuk!!! Brighton is een plaatsje aan de zee met een pier zoals scheveningen maar dan met een giganische kermis erop. Het voelde alsof ik door een amerikaanse/engelse film liep. Alle dingen die ik op tv altijd zag waren hier ook, totaal anders van wat ik gewent ben in Nederland. Eindelijk weer eens wat afwisseling, wat ik heb genoten van alles daar! Het was zondag en er hing een hele gezellige sfeer van mensen die een dagje weg waren, de zon scheen & het was top! Ook nam ik een bezoekje aan een bekende chocolade winkel van Tv (TLC) - Chocywoocydooda, taarten helemaal gemaakt van chocolade. (foto's staan op verkeerde memory card dus die laat ik thuis zien)

Tweede dag Londen ben ik naar Cambridge gegaan, een studentenstad met 11 verschillende campus. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten & vond er eigenlijk ook niet zo veel aan.. alleen maar weer dezelde kerkjes haha. Na 2 uurtjes rondlopen ben ik weer op de trein terug naar Londen gestapt. Hier de rest van de dag lekker niks gedaan.

Dag 3 in Londen.. ik zou eigenlijk naar Oxford voor een paar dagen bij iemand Couchsurfen maar dit is op het laatste moment door verschillende redenen niet door gegaan, vandaar zit in nu een week in een Hostel. Ben deze dag binnen gebleven en uitgerust, veel gelezen over Londen en bedacht wat ik wil gaan doen deze weken.

Dag 4 in Londen, in het park gezeten in mijn t-shirt want het was zoooo mooi weer!! Hele dag boekje gelezen + weer nieuwe boeken gehaald want ik heb lezen gemist. (heb een tablet/ e-reader maar dat vind ik maar niks.)

Vandaag naar het science museum geweest wat heel leuk was (afwisseling ahah!), daarna rondgewandelt langs the royal albert hall, picadilly circus, leicester square & china town. Toen naar huis en nu schrijf ik mijn blog.

Misschien klinkt het verhaaltje wat minder vrolijk dan anders .. maar ik heb het nogsteeds erg naar mijn zin hoor. Ben elke dag weer blij dat ik dit allemaal mag doen en ben er erg dankbaar voor. Het is alleen dat dingen eentoonig worden en ik een beetje afwisseling voor mezelf moet gaan zoeken - en nu ik dat weet kan ik daar goed rekening mee houden. Ook begin ik aan mijn lichaam (VOETEN EN BENEN AAUWW) te merken dat ik moe word, heb gewoon behoefte aan een stabiele plek waar ik even uit kan rusten. En misschien een beetje privacy, want dat heb ik ook al niet gehad voor 5 weken lang - altijd slapen met andere, altijd ontbijten met andere - nooit een moment stil in een ruimte. En dat is juist waar ik naar verlang. Maar aan de ander kant mis ik thuis (en de katjes) ook wel steeds vaker.

Foto's bij dit verhaal zal ik ook toevoegen & die kunnen jullie dus allemaal bekijken.

Van mijn komende weken in Londen zal ik julie op de hoogte houden.

Update van reisplannen hierna: 21 April vlieg ik naar huis. - Rond 2 mei vertrek ik naar Antwerpen om een vriendin te bezoeken - Daarna door naar Bertrix/ de camping waar ik deze zomer heb gewerkt om een vriend te bezoeken voor een paar dagen. - Dan vlieg ik als het goed is vanuit Brussel naar Portugal om 3 weken vrijwilligerswerk te doen in een hostel. - Dan rond 28 mei vlieg ik weer terug naar Nederland..... en dan. Dan komt mijn laastet avontuur: 10 Juni - 15 Aug werken op een Camping in Frankrijk (porte l'epine), een kleine gezellige familie camping aan het strand. Daarna kom ik weer vrolijk naar huis om in September weer naar school te gaan. (Dit is een ruwe schets kan altijd nog dingen veranderen)

Heeeel veeeel liefs en kusjes vanuit Londennn, mis iedereeen thuis!!!!

Reacties

Reacties

Henriette

Weer een leuk verhaal met mooie foto's. Fijn te lezen dat je ook nog even naar Portugal vliegt. Wist mama nog niet.
Liefs van ons allemaal.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!